Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogik

Pædagogik

Pædagogisk grundlag og læreplan.

Hallandsparkens pædagogiske praksis tager afsæt i nye styrkede læreplaner. Særligt har vi fokus på børnesyn, legens betydning og forældresamarbejde.

Læs eventuelt mere her:

Pædagogik læring og udvikling | Høje-Taastrup Kommune (htk.dk)

Flere af underpunkterne er under udarbejdelse. Vi glæder os til snarest at kunne fortælle mere.

Sådan arbejder vi med:

Punktet er under udarbejdelse. Vi glæder os til snarest at kunne fortælle mere.

Punktet er under udarbejdelse. Vi glæder os til snarest at kunne fortælle mere.

Punktet er under udarbejdelse. Vi glæder os til snarest at kunne fortælle mere.

Tydelige overgange i børns liv er med til at skabe tryghed for barnet. Dette gælder både overgangen fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til SFO / skole.

Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed med videre.

I Hallandsparken samarbejder vi primært med Ole Rømer skolen. Men uanset hvor børnene skal gå i skole, får de alle hos os får naturligvis en grundig overlevering inden de starter i skole. Denne overlevering foregår naturligvis efter samtykke med forældre, som altid er velkomne til at deltage ved overleveringen.

Den styrkede pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse i Hallandsparken . Det vil sige, at vi i vores pædagogiske hverdag planlægger og arbejder ud fra de seks læreplanstemaer, sådan at vi sikrer os at nå hele vejen rundt om barnet i den daglige praksis.

Nedenfor kan du se de 6 læreplanstemaer og hvordan vi igennem vores læringsmiljø i Hallandsparken søger at understøtte barnet/børnegruppen i hvert enkelt tema:

Alsidig personlig udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Social udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Kommunikation og sprog

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Natur, udeliv og science

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Kultur, æstetik og fællesskab

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Daginstitution Hallandsparken
Hallandsparken 1
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 34 50

Pædagogisk leder: Morten Permin
E-mail: mortenpe@htk.dk

Klyngeleder: Helle Lundstein
E-mail: HelleLu@htk.dk

Mandag - torsdag:
Klokken 06.30 - 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 - 16.30

Lukkedage